7 Aralık 2015 Pazartesi

Cümlenin Ögelerine Örnekler ve Çözümleri


Örnek: 
  • Sayısız kitabın bulunduğu bu kütüphaneyi geçen yüzyılın başlarında Avrupalı bilim adamları ziyaret etmişler. 
Çözüm: 
Yüklem: ziyaret etmişler. 
Kim ziyaret etmiş? : Avrupalı bilim adamları = Özne 
Nereyi ziyaret etmişler? : Sayısız kitabın bulunduğu bu kütüphaneyi =  Belirtili nesne 
Ne zaman ziyaret etmişler? : geçen yüzyılın başlarında = Zarf tümleci 
  
Örnek: 
  • Her sanatçı başlangıçta büyük sanatçıları taklit ederek işe başlar. 
Çözüm: 
Yüklem: başlar. 
Kim başlar? Her sanatçı = Özne 
Neye başlar? : işe = Dolaylı tümleç 
Ne zaman başlar? : başlangıçta = Zarf tümleci 
Nasıl başlar? : büyük sanatçıları taklit ederek = Zarf tümleci 
  
Örnek: 
  • Şehir dışına çıkmak bu insanları olumlu şekilde etkileyecektir. 
Çözüm: 
Yüklem: etkileyecektir. 
Etkileyecek olan ne? : Şehir dışına çıkmak = Özne 
Kimi etkileyecektir: bu insanları = Belirtili nesne 
Nasıl etkileyecektir? : olumlu şekilde = Zarf tümleci 
  
Örnek: 
  • Mor dövmelerle işlendi göğsümüze karlı dağların şanlı bayrağı. 
Çözüm: 
Yüklem: işlendi. 
Ne işlendi? : karlı dağların şanlı bayrağı = Özne 
Nereye işlendi: göğsümüze = Dolaylı tümleç 
Ne ile işlendi: Mor dövmelerle = Edat tümleci 
  
Örnek: 
  • Az önce bir çocuğun ağlaya ağlaya koştuğunu gördüm. 
Çözüm: 
Yüklem: gördüm. 
Kim gördü? : Ben = Gizli özne 
Neyi gördüm? : bir çocuğun ağlaya ağlaya koştuğunu = Belirtili nesne 
Ne zaman gördüm? : Az önce = Zarf tümleci 
  
Örnek: 
  • Seni kaybetme korkusundan hiç söz etmiyor. 
Çözüm: 
Yüklem: söz etmiyor. 
Kim söz etmiyor: O = Gizli özne 
Neyden söz etmiyor? : seni kaybetme korkusundan = Dolaylı tümleç 
Ne kadar söz etmiyor? : hiç = Zarf tümleci 
  
  
Örnek: 
  • Balinalar, okyanustaki en büyük canlılardır. 
Çözüm: 
Yüklem: okyanustaki en büyük canlılardır. 
Ne okyanustaki en büyük canlılardır? : Balinalar = Özne 
  
Örnek: 
  • Yağmur bastırınca herkes hemen içeri kaçtı. 
Çözüm: 
Yüklem: kaçtı. 
Kim kaçtı? : herkes = Özne 
Ne zaman kaçtı? : Yağmur bastırınca = Zarf tümleci 
Nasıl kaçtı? = hemen = Zarf tümleci 
Nereye kaçtı? : içeri = Zarf tümleci 
  
Örnek: 
  • Arabasının başına gelenleri ona ben anlatamadım. 
Çözüm: 
Yüklem: anlatamadım. 
Kim anlatamadı? : ben = Özne 
Neyi anlatamadım? : Arabasının başına gelenleri = Belirtili nesne 
Kime anlatamadım? : ona = Dolaylı tümleç 
  
 Örnek: 
  • Dün okulda yaşanan olay herkesin keyfini kaçırdı. 
Çözüm: 
Yüklem: herkesin keyfini kaçırdı. 
Ne herkesin keyfini kaçırdı? : Dün okulda yaşanan olay = Özne 
  
Örnek: 
  • Sait Faik, öykülerinde gerçekçi bir çizgi yakalamıştır. 
Çözüm: 
Yüklem: yakalamıştır. 
Kim yakalamıştır: Sait Faik = Özne 
Ne yakalamıştır? : gerçekçi bir çizgi = Belirtisiz nesne 
Neyde yakalamıştır? : öykülerinde = Dolaylı tümleç 
  
Örnek: 
  • Aldığınız ürünler istendiğini şekilde sarıldı. 
Çözüm: 
Yüklem: sarıldı. (sarma işini yapan belli değil) 
Ne sarıldı? : Aldığınız ürünler = Sözde özne 
Nasıl sarıldı? : istendiği şekilde = Zarf tümleci 
  
Örnek: 
  • Yine koşturuyoruz ufuktan ufka, gençlik günlerindeki gibi. 
Çözüm: 
Yüklem: koşturuyoruz. 
Kim koşturuyor: Biz = Gizli özne 
Nasıl koşturuyoruz? : gençlik günlerindeki gibi = Zarf tümleci 
  
  
Örnek: 
  • Babalarından kalan yüklü mirası medeni bir şekilde paylaştılar. 
Çözüm: 
Yüklem: paylaştılar. 
Kim paylaştı? : Onlar = Gizli özne 
Neyi paylaştılar? : Babalarından kalan yüklü mirası = Belirtili nesne 
Nasıl paylaştılar? : medeni bir şekilde = Zarf tümleci 
  
  
Örnek: 
  • Kitapların dilinden anlamak, onlarla içli dışlı olmaya bağlıdır. 
Çözüm: 
Yüklem: bağlıdır. 
Bağlı olan ne? : Kitapların dilinden anlamak = Özne 
Neye bağlıdır? : onlarla içli dışlı olmaya = Dolaylı tümleç 
  
Örnek: 
  • Burada yoldan denize kadar inen büyük kayalar üstünde oturup, akşam saatlerini geçirmeyi severdi. 
Çözüm: 
Yüklem = severdi. 
Kim severdi: O = Gizli özne 
Neyi severdi:  Burada yoldan denize kadar inen büyük kayalar üstünde oturup, akşam saatlerini geçirmeyi = Belirtili nesne 
  
Örnek: 
  • Bu ilaçlar sadece bugünkü tıbbın ve kimyanın zaferi değildir. 
Çözüm: 
Yüklem = bugünkü tıbbın ve kimyanın zaferi değildir. 
Bugünkü tıbbın ve kimyanın zaferi olmayan ne? : Bu ilaçlar = Özne 
  
Örnek: 
  • Bütün öğrenciler benim gibi davranıyor bugünlerde. 
Çözüm: 
Yüklem = davranıyor. 
Kim davranıyor: Bütün öğrenciler = Özne 
Nasıl davranıyor: benim gibi = Zarf tümleci 
Ne zaman davranıyor: bugünlerde = Zarf tümleci 
  
Örnek: 
  • Eyvah! Yemeği ocakta unuttum. 
Çözüm: 
Yüklem: unuttum. 
Unutan kim: Ben = Gizli özne 
Neyi unuttum: yemeği = Belirtili nesne 
Nerede unuttum: ocakta = Dolaylı tümleç 
Eyvah = Cümle dışı unsur 
  
Örnek: 
  • Doğru insanlar doğru konuşurlar. 
Çözüm: 
Yüklem: konuşurlar. 
Kim konuşur? : doğru insanlar = Özne 
Nasıl konuşurlar = Zarf tümleci 
  
Örnek: 
  • Yoksulların içinde bulunduğu sıkıntıları bir nebze olsa azaltmak için elinden geldiğince onlara yardım ederdi. 
Çözüm: 
Yüklem: yardım ederdi. 
Kim yardım ederdi? : O = Gizli özne 
Kime yardım ederdi? : onlara = Dolaylı tümleç 
Ne için yardım ederi? : Yoksulların içinde bulunduğu sıkıntıları bir nebze olsa azaltmak için = Edat tümleci 
Ne kadar yardım ederdi? : elinden geldiğince = Zarf tümleci 
  
Örnek: 
  • Suyun insanlık için önemi son yıllarda daha iyi anlaşılır oldu. 
Çözüm: 
Yüklem: anlaşılır oldu. 
Anlaşılır olan ne?:  Suyun insanlık için önemi = Özne 
Ne kadar anlaşılır oldu? : daha iyi = Zarf tümleci 
Ne zaman anlaşılır oldu?: son yıllarda = Zarf tümleci 
  
Örnek: 
  • Yazar en güzel şiirlerini deniz kıyısındaki küçük evde mehtaplı gecelerde yazdığını söylüyor. 
Çözüm: 
Yüklem: söylüyor. 
Kim söylüyor?: Yazar = Özne 
Neyi söylüyor? en güzel şiirlerini deniz kıyısındaki küçük evde mehtaplı gecelerde yazdığını = Belirtili nesne 
  
Örnek: 
  • Düşünce, insana doğuştan gelmiş gizli bir güç değildir. 
Çözüm: 
Yüklem: insana doğuştan gelmiş gizli bir güç değildir. 
İnsana doğuştan gelmiş gizli bir güç olmayan nedir? : Düşünce = Özne 
  
Örnek: 
  • Dün gece gittiler yurt dışından gelen konuklarımız. 
Çözüm: 
Yüklem: gittiler. 
Kim gitti? : yurt dışından gelen konuklarımız. = Özne 
Ne zaman gittiler? Dün gece = Zarf tümleci 
  
Örnek: 
  • Böyle düşünen çok azdı aramıza katılanlar arasında. 
Çözüm: 
Yüklem: çok azdı. 
Çok az olan ne? : Böyle düşünen = Özne 
Nerede çok azdı?  : aramıza katılanlar arasında = Dolaylı tümleç 
  
Örnek: 
  • Halk türkülerinin ezgisiyle geçmişti çocukluğu. 
Çözüm: 
Yüklem: geçmişti. 
Geçen ne? : çocukluğu = Özne 
Ne ile geçmişti? : Halk türkülerinin ezgisiyle = Edat tümleci 
  
Örnek: 
  • Tanıyamadığım binlerce bitki türü var Amazonlarda. 
Çözüm: 
Yüklem: var. 
Var olan ne? : Tanıyamadığım binlerce bitki türü = Özne 
Nerede var? : Amazonlarda = Dolaylı tümleç 
  
Örnek: 
  • Dünyaca tanınan yönetmen birçok filminde gerçek hikâyeleri ele alır. 
Çözüm: 
Yüklem: ele alır. 
Kim ele alır? : Dünyaca tanınan yönetmen = Özne 
Neyi ele alır? : gerçek hikâyeleri = Belirtili nesne 
Neyde ele alır? : birçok filminde = Dolaylı tümleç 
  
 Örnek: 
  • Sanatçı, oğlunu kaybedince bütün hayatını çocuklara yardım etmek için harcadı. 
Çözüm: 
Yüklem: harcadı. 
Kim harcadı? : Sanatçı = Özne 
Neyi harcadı? : bütün hayatını = Belirtili nesne 
Ne için harcadı? : çocuklara yardım etmek için = Edat tümleci 
Ne zaman harcadı? : oğlunu kaybedince = Zarf tümleci 

                                  
  

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder

Yorumlarınız İçin Teşekkür Ederim

İletişim araçları