“Mümin” iman kelimesinden türemiştir. İman kelime olarak
tasdik etmek, bir şeye kesin olarak inanmak demektir. Mümin ise Allah’a ve
peygamberine inanan, Allah’ın peygamberler vasıtasıyla haber verdiği kesin
olarak bilinen her şeyin doğru olduğunu tastık eden ve dil ile söyleyen
kimsedir. Esas olan herhangi bir şüpheye düşmeden kalp ile tasdiktir.
Peygamberimize iman hakkında bilgi ver diye sorulduğunda peygamberimiz;
“Allah’a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, ahiret gününe inanmandır.
Kadere yani hayır ve şerrin Allah’tan olduğuna da inanmandır” (Müslim, iman
1)buyurarak inanmamız gereken iman esaslarını bizlere göstermiştir.
Bu iman esaslarına inanan kişi mümin olmuştur. Ama bir
kişinin gerçek bir mümin yani kâmil manada mümin olabilmesi için üzerinde bazı
vasıfların olması gerekir. Mademki Allah’a, peygamberlerine inandık o zaman
Allah’ın ve peygamberimizin emrettiği şekilde bir mümin olmamız gerekir. Kur’an
ve hadislere baktığımız da müminin üzerinde bulunması gereken vasıfları
görmekteyiz
1) Müminin diğer bir anlamı “güven vermek, emniyetli
kılmaktır”. Hakiki mümin emniyet ve güven insanıdır. Ondan hiç kimseye zarar
gelmez. Ona ailelerini, mallarını gözü arkada kalmadan emanet edebilirler.
Peygamberimiz; “Müslüman diğer Müslümanların elinden ve dilinden zarar
görmediği kimsedir. Mümin de halkın can ve mallarını kendisine karşı emniyette
bildikleri kimsedir” (Tirmizi, iman, 12) buyurmuştur. واللَّهِ لا يُؤْمِنُ ، واللَّهِ لا يُؤْمِنُ ، » قِيلَ : منْ يا رسولَ
اللَّهِ ؟ قال : « الَّذي : لا يأْمنُ جارُهُ بَوَائِقَهُ،»
Ebu Hüreyre’den rivayet edildiğine göre Peygamberimiz;
- “Vallahi iman etmiş olmaz. Vallahi iman etmiş olmaz.
Vallahi iman etmiş olmaz” buyurdu.
Sahabeler:
- Kim iman etmiş olmaz, ya Resûlallah? Diye sordular.
- “Yapacağı fenalıklardan komşusu güven içinde olmayan
kimse!” buyurdu. (Buhârî, Edeb 29)
2) Gerçek manada mümin olabilmemiz için öncelikle
peygamberimizi herkesten çok sevmemiz gerekir. Peygamberimiz "beni
ana-baba, evlat ve herkesten daha çok sevmeyen kimse mümin olamaz” (Buhari iman
)buyuruyor. Yine müminler birbirlerini sevmelidir. Çünkü Hucurat suresi
10.ayetinde إِخْوَة
إِنَّمَاالْمُؤْمِنُون
ٌ “müminler ancak kardeştirler” buyuruluyor. Bir kardeşin
diğer kardeşini sevmemesi َdüşünülemez
“iman etmedikçe cennete giremezsiniz, birbirinizi sevmedikçe de kâmil
mümin olamazsız. Size bir şey söyleyeyim onu yaptığınız takdirde birbirinizi
seversiniz. Aranızda selamı yayınız”buyuruyor. Yine peygamberimiz لا يُؤْمِنُ
أَحدُكُمْ حتَّى يُحِبَّ لأَخِيهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِه“Sizden biriniz kendisi
için sevip arzu ettiği şeyi din kardeşi için de sevip arzu etmedikçe gerçek
anlamda iman etmiş olmaz.” (Buhârî, Îmân 7) buyuruyor. Bundan şu sonuç
çıkmaktadır: İman, nasıl cennete girebilmenin, vazgeçilmez şartı ise, müminleri
sevmek de tam ve kâmil bir imana sahip olabilmenin bir şartıdır. Mümin,
kendisiyle aynı imanı paylaşan herkesi, ırkına, rengine, yurduna ve diline
bakmaksızın sevecek, onlara karşı muhabbet ve sorumluluk duyacaktır.
Karşılaşınca selam verecek hal hatır soracak üzüntülerini sevinçlerini
paylaşacaktır. Bakınız peygamberimiz müminleri bir vücuda benzetiyor. مثَلُ
الْمُؤْمِنِينَ فِي تَوَادِّهِمْ وتَرَاحُمِهِمْ وتَعاطُفِهِمْ ، مَثَلُ الْجَسَدِ
إِذَا اشْتَكَى مِنْهُ عُضْوٌ تَداعَى لهُ سائِرُ الْجسدِ بالسهَرِ والْحُمَّى
“Müminler birbirlerini sevmekte, birbirlerine acımakta ve
birbirlerini korumakta bir vücuda benzerler. Vücudun bir uzvu hasta olduğu
zaman, diğer uzuvlar da bu sebeple uykusuzluğa ve ateşli hastalığa
tutulurlar.” (Buhârî, Edeb 27)
Nasıl ki vücutta bir organ hastalanırsa diğer organlarda
onun acısını hissederse müminde diğer mümin kardeşinin acısını, üzüntüsünü kalbinde hissetmesi, onun acısını,
üzüntüsünü paylaşması gerekir.
3) Müminin diğer bir özelliği de güzel ahlak sahibi olmasıdır.
Peygamberimiz أَكْمَلُ المُؤْمنين إِيمَانا أَحْسنُهُمْ خُلُقاً ، وَخِياركُمْ
خيارُكم لِنِسَائِهِم “Müminlerin iman bakımından en mükemmeli, huyu en iyi
olanıdır. Hayırlınız, kadınlarına karşı hayırlı olanlardır.” (Riyaz’üs-Salihin,
Hadis No:280 buyurur. Bir müminde tevazu, merhamet, iffet, adalet, fedakârlık,
ferağat, cömertlik gibi ahlakların bulunması gerekir. Bir müminde asla kötü huy
bulunamaz, bulunmaması gerekir. Mesela kibir, cimrilik, dedikodu, iftira,
gıybet, kusur araştırma, rüşvet alma, yalan gibi kötü huylardan mümin uzak
olmalıdır. Allah resulüne soruyorlar: “mümin zina eder mi? sükût buyuruyorlar.
Mümin içki içer mi? sükût buyuruyorlar. Mümin yalan söyler mi? Hemen oturduğu
yerden kalkarak mümin asla yalan söylemez” buyuruyor çünkü imanın esası
doğruluk münafıklığın esası ise yalan üzerine kurulmuştur.
4) Mümin maddi ve manevi temizliğine dikkat eder. Mümin
temizliğiyle toplumda herkese örnek olmalıdır bakara suresi 222. ayetindeإِنَّ
اللّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبّالْمُتَطَهِّرِينَُ” şüphesiz Allah tövbe
edenleri ve temizlenenleri sever” buyuyor. Müminin kalbi, düşünceleri temiz
olmalıdır. Kalbinde ve aklında zerre kadar kötülük bulunmamalıdır. Müminin
bedeni, kıyafetleri, yaşadığı mekânlar, temiz olmalıdır. Çünkü temizlik
imandandır. Namaz kılmadan önce abdest almamız, namaz kıldığımız yerin temiz
olması, kıyafetlerimizin ve bedenimizin temiz olması gerekir ki bu dinimizin
temizliğe verdiği önemi ortaya koyar. Ayette Allaha Teâlâ peygamberimize
müddessir suresi 1-4.ayetlerinde َ
يَاأَيُّهَا الْمُدَّثِّرُقُمْ فَأَنْذِرْوَرَبَّكفَكَبِّرْوَثِيَابَكَ
فَطَهِّرْ ”ey örtüsüne bürünen kalk ve
uyar ve rabbini yücelt ve elbiseni temizle buyuruyor”.
5) Kuranı kerimin 23.cü suresi müminin suresidir. Bu surenin
ilk ayetleri müminin özelliklerinden bahseder. Resulullah müminin suresinin ilk
on ayetiyle amel eden durumu, bunlara uyan kişilerin cennete gireceğini bize
haber veriyor. mü’minin suresinde Allahütealâ şöyle buyuruyor
قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ
الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ
وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ
وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ
وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ
إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ
فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ
فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ
وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ
وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ
“ Müminler kurtuluşa ermişlerdir”. “Onlar ki namazlarında
derin saygı içindedir”. “Onlar ki faydasız ve boş şeylerden yüz
çevirmişlerdir”. “Onlar ki zekâtı öderler”. “Onlar ki ırzlarını korurlar”.
“Ancak eşleri ve ellerinin altında bulunan cariyeleri bunun dışındadır. Onlarla
ilişkilerinden dolayı kınanmazlar” “Kim bunların ötesine geçmek isterse işte
onlar haddi aşanlardır.” “Onlar ki emanetlerine ve verdileri sözlere riayet
ederler”. “Yine onlar ki namazlarını kılmağa devam ederler”
6) Mümin herkesle ülfet eder, güzel geçinir, herkes de onla
ülfet eder, güzel geçinir. Mümin insanlara karşı sıcak ve yumuşak davranır.
Meşekkatlare, ezalara sabreder hemen mukabele etmez, affeder. Onun için onunla
geçinmek çok kolaydır, kavgacı ve gürültücü değildir. Allah’ı Teâlâ ali İmran
suresi 134.ayetinde يُحِالْمُحْسِنِينَ الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي السَّرَّاء
وَالضَّرَّاء وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللّهُبُّ:
“Onlar darlıkta da bollukta da Allah yolunda harcar, öfkelerini yenerler,
insanları affederler, Allah iyilik yapanları severler.”buyurur.
7) Mümin ifrat ve tefritten uzaktır, orta yolu tercih eder,
aşırıya kaçmaz; çünkü peygamberimiz” aşırı giden helak olur”.Ve yine “işlerin
en iyisi vasat olandır” demiştir. Yemekte, ibadetlerde, uyumakta, konuşmakta
orta yolu tercih eder. Mümin dünya ve ahret işlerinde denge tutarlar, asıl gaye
ahrettir; ama dünya işleri aksatmazlar. Dünya için çalışırken de ahreti,
ibadetleri unutmazlar. İslam ahiret hayatını ihmal eden ve hayatı sadece ölüm
öncesiyle sınırlayan bir hayat anlayışını kabul etmediği gibi dünya hayatından
kopuk bir hayatı da tasvip etmemiştir. Şu iki ayet bize bu konuda ışık
tutmaktadır enam suresi32.ayeti: وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ لَعِبٌ
وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الآخِرَةُ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلاَ eتَعْقِلُونَ”Dünya
hayatı ancak bir oyun ve eğlencedir. Elbette ki ahret yurdu Allah’a karşı
gelmekten sakınanlar için daha hayırlıdır. Hala akıllanmayacak mısınızوَابْتَغِ
فِيمَا آتَاكَ " اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ
الدُّنْيَا” “ Allah’ın sana verdiği şeylerde ahret yurdunu ara. Dünyadan da
nasibini unutma.”(kasas77)
8) Mümin akıllı bir insandır. Akıllı ve olgun bir mümin din
ve dünya işlerinde daima ihtiyatlı, tedbirli ve uyanık hareket eder. Bir defa
aldansa bile gaflete düşüp ikinci defa hataya düşmez. Peygamberimiz “mümin bir
delikten iki defa sokulmaz, ısırılmaz” (Buhârî, Edeb, 83) buyurmuştur.
9) Mümin işlerini gereğiyle yapar daha sonra Allah’a
tevekkül eder, Allah’tan yardım ister. enfal suresi 2. ayetinde şöyle buyruluyorإِنَّمَا
الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا
تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ
يَتَوَكَّلُونَ “müminler öyle kişilerdir ki Allah anıldığı zaman kalpleri
ürperir, onun ayetleri okunduğu zaman imanları artar ve onlar sadece rablerine
tevekkül ederler.
10) Aynı zamanda müminler bile bile günahlarında ısrar
etmezler. Hatalarından vazgeçip tövbe ederler. Ali İmran suresi 135. ayetinde
وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ
اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّه
ُوَلَمْ يُصِرُّواْ عَلَى مَا فَعَلُواْ وَهُمْ يَعْلَمُونَ “Yine onlar çirkin
bir iş yaptıkları yahut nefislerine zulmettikleri zaman Allah’ı hatırlayarak
günahlarının bağışlanmasını isterler ki Allah’tan başka günahları kim bağışlar
ve bile bile işledikleri günah üzerinde ısrar etmeyenlerdir.”buyrulur.
11) Müminin bir diğer özelliği ise mescitlerle alakasının
olmasıdır. Peygamberimiz “Bir kimsenin
mescitle alakasını görürseniz onun mümin olduğuna şahadet edin.”buyuruyor.
Mümin mescitle alakası demek namazı cemaatle kılması, caminin eksiklerini,
ihtiyaçlarını gidermeye çalışmasıdır. Tövbe suresi18.ayet إِنَّمَا يَعْمُرُ
مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ
وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَئِكَ أَن يَكُونُواْ
مِنَ الْمُهْتَدِينَ ”Allah’ın mescitlerini ancak Allah’a ve ahret gününe
inanan, namazını düzgün kılan, zekât veren ve Allah’tan başka kimseden
korkmayan kimseler imar eder. İşte onlar doğru yolu bulanlardan olmaları
umulur”.
Her mümin Allah rızasına ermiş, resulünün” ümmetim”hitabına
layık bir gerçek mümin olmayı arzu eder. Bunun için İmanın gereğini
yaşayabilmek ve Allah ve resulünün emrettiği şekilde kuran ve sünnette tavsiye
edilen bu hususlara uymamız gerekir.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder
Yorumlarınız İçin Teşekkür Ederim